Wspomnienia o Las Palmas

Rozpoczęcie nowego roku wiąże się z wskoczeniem w dotychczasowe, dobrze znane tory, z których na pewien czas wyrzuciła mnie niedyspozycja. Napisałam pierwszy z dwóch raportów (zamiast maksymalnie 100 strony, wyszło mi 124 – jakoś tak się rozpędziłam), a jego produkcja pochłonęła mi całe święta, międzyświąteczny urlop i Nowy Rok plus trzydniowy weekend. Kieracik jak się patrzy, ale przynajmniej wyrobiłam się w terminie, a teraz czekam na komentarze od zleceniodawców. Do czasu aż przeczytają raport, mam wolne, więc postanowiłam uzupełnić wpisy na blogu.

Las Palmas był ostatnim miejscem naszej wycieczki na Gran Canarię. To nieoczekiwanie całkiem spore miasto, które według Wikipedii pod względem ilości mieszkańców jest na 7 miejscu w Hiszpanii i prowadzi w rankingu na Wyspach Kanaryjskich. Hotel, w którym się zatrzymaliśmy, znajdował się na skraju historycznej dzielnicy Vegueta, więc wieczorem robiliśmy wypady, by pospacerować wąskimi uliczkami. Jednego dnia zaplanowaliśmy wycieczkę pieszo do drugiej części miasta, która nazywa się La Isleta i leży na najbardziej wysuniętym na północ cyplu wyspy, ale dotarliśmy tylko do plaży miejskiej i daliśmy za wygraną – na mapie wyglądało, że to dużo bliżej :) Plaża była wyludniona, bo niebo było zachmurzone i od czasu do czasu kropił deszczyk. Przynajmniej w spokoju można było przespacerować się po piasku, nie zderzając się niemal co krok z innymi turystami.

Połówek na plaży – typowy strój plażowy z Północnej Europy :)

Tego dnia był mecz lokalnej drużyny piłkarskiej z jakimś super-znanym zespołem ligi hiszpańskiej i członkowie UD Las Palmas zatrzymali się w jednym z hoteli przy plaży. Na promenadzie wzdłuż plaży co chwilę natykaliśmy się na facetów w szaro-żółtych dresach i zastanawialiśmy się czy to są barwy lokalnej drużyny. Były. Niestety, nie znaliśmy ani jednego piłkarza z tego klubu, więc nie wiedzieliśmy komu dać w łeb i porwać dla okupu :D

Plaża kończyła się ostrymi, wulkanicznymi skałami, o które malowniczo rozbijał się ocean, a w niektórych miejscach próbowali serfować serferzy-desperaci.

Od razu przyszło mi do głowy, ile energii można byłoby uzyskać z tych fal… (rozmarzona)

Wybraliśmy się też do małej miejscowej twierdzy, która została zamieniona na muzeum sztuki, ale rozczarowaliśmy się zawartością. Za to postanowiliśmy dokładniej przyjrzeć się największym zabytkom Las Palmas – katedrze św. Anny i domowi Krzysztofa Kolumba.

Katedra, jak to katedra – budowla z manią wielkości. Same wrota miały z 5 metrów wysokości. Katedrę zaczęto budować w XV wieku, ale trochę im zeszło i budowa trwała około 350 lat. Wnętrze katedry jest przykładem tak zwanego atlantyckiego gotyku, w którym kolumny nawiązują formą do palm rosnących na zewnątrz.

Gotyckie palmy w katedrze

Bardziej podobało nam się Muzeum Diecezjalne usytuowane w dawnym domu biskupa. Podobało nam się przede wszystkim ze względu na samą gotycką chałupę, ale też i na patio z fontanną i palmami. Mogłabym mieć taki domek, ale nie ma szans, żebym Norwegii wyhodowała palmy ;-)

Patio idealnie dla mnie :)

W pobliżu katedry znajduje się Dom Krzysztofa Kolumba (Casa-Museo de Colon), gdzie znajduje się sporo eksponatów związanych z podróżami Kolumba do Ameryki. Ciekawe jest pomieszczenie, które przerobiono na wnętrze galeonu, ale mnie najbardziej podobały się zabytki przywiezione z Ameryki. Niestety, zamiast zachwytu lub ekscytacji, jakie odczuwali inni zwiedzający, ja czułam tylko smutek i złość. Zwłaszcza, gdy oglądałam dokument pokazujący, jak europejscy władcy tamtych czasów podzielili nowo odkryte ziemie pomiędzy siebie. Co za arogancja! Bezczelnie wleźli z butami w życie mieszkańców obydwu Ameryk i zniszczyli je bez litości. Gdyby nie dwie papugi-rezydentki Domu Kolumba, wyszłabym z muzeum wściekła. Papugi były tak cudne, ze poprawiły mi humor.

Papugi na patio muzeum Krzysztofa Kolumba w Las Palmas.

W Las Palmas znaleźliśmy też bardzo miłą restaurację, która specjalizuje się w jedzeniu ekologicznym i jest bardzo przyjazna wegetarianom i weganom. Poza tym ma całkiem ładne wnętrze, a jedzenie jest place lizać. To Dara Feeling Food.

W oczekiwaniu na lunchowych gości

Tylko na jedzenie czekaliśmy nieprzyzwoicie długo ;-)

I to była ostatnia relacja z naszej podróży na i po Gran Canarii. Następna wyprawa jest już zaplanowana, ale tym razem obraliśmy zupełnie inny zakątek Europy :)

Pozdrawiam!

Informacje o Mara

"Dom..." to miejsce, gdzie mogę podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat życia w Norwegii obserwowanego z perspektywy antropolożki kultury. Jakby tego było mało - specjalistki od migracji. Zwłaszcza polskich. Bywa, że sama jestem obiektem własnych obserwacji ;-) Na co dzień mieszkam wraz z Połówkiem i Kotą we Wschodniej Norwegii i dobrze mi tu :-)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Wszystko. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Wspomnienia o Las Palmas

1. Julita pisze:

Dziękuję za te wspomnienia, które na chwilę przeniosły mnie do rzeczywistości w której wolałabym się teraz znaleźć. Las Palmas wspominam równie ciepło jak Wy. W trakcie naszej wizyty odbywał się karnawał z tańcami, muzyką, paradami- symfonia barw, smaków, radości i życiowej energii z której słynie południe Europy. Tęsknię za życiem.

2. Agnieszka pisze:

Ach Kanary… też tam chcę… a u mnie -20…